Köpvillkor för Mattlandet.se

Allmänt
* 18-årsgräns för beställning. 
* I priser ingår 25% moms. 
* Vi reserverar oss för publiceringsfel. 
* Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, specifikationer och villkor utan förhandsbesked. 
* Priserna i nätbutiken kan skilja sig mot butikspriser.
* Sortimentet kan vara olika i butik och webshop. 

Betalning
Vi erbjuder olika betalningsalternativ: 
* Kortbetalning vid beställning. Vi accepterar Visa/Mastercard. Ingen avgift. 
* Avbetalning via Klarna vid köp över 2 000 kronor. Från 0% ränta. 
* Köp mot faktura. En fakturaavgift på 25 kronor tillkommer.

Leverans
* Fraktkostnad för lösa mattor är 149:- inom Sveriges gränser oavsett storlek på kolli. 
* När det gäller trägolv, laminatgolv får du en fraktkostnad av oss. 
* Plastgolv och heltäckningsmattor är fraktkostnaden 500 kronor och för tillbehör 75:-, gångmattor 98:-. 
* Fraktkostnad Marmoleum Click 350:-. 
* Leverans tar normalt 7-14 arbetsdagar, i vissa fall längre om varan ej finns i lager. Hemleveranser aviseras och sker på dagtid fram till adress, inbärning av gods ombesörjer man själv.
Paket upp till 1,5m sker till ombud där du hämtar ut ditt paket. 
Leverantör kan kräva legitimation vid leverans. 

Vi skickar de flesta beställningar som paket via Schenker och DHL. Det finns alltid ett kollinummer så att paketet går att spåra. Allting som du kan köpa på vår hemsida har vi på lager eller beställer hem omgående (reservation för slutförsäljning).
Hemleveranser sker fram till adress där får kund själv ta hand om sitt ankomna gods och aviseras alltid innan av fraktbolaget.

Ej avhämtade paket
  * För alla paket som ej löses ut förbehåller sig Mattlandet AB rätten att debitera kunden kostnader för frakt, returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad (200 kr).

Ångerrätt
* Är du inte nöjd med något som du beställt har du 14 dagar ångerfrist efter det att du mottagit varan. 
* Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slut. Ångerfristen gäller på alla våra varor. Givetvis gäller inte ångerrätten om varan varit märkbart använd. 
* Kontakta oss för att få en retursedel och instruktioner. 
* När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi inom 30 dagar tillbaka det belopp du betalat. 
* Vid byte eller retur av vara betalar du själv returfraktkostnaden. 
* Ångerrätt, byte eller returer gäller ej öppnade paket (laminat, trä, linoleum) och måttbeställda mattor.

Reklamation
* Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten. 
* Gäller det en använd vara så ta först kontakt med Mattlandet AB på telefon 076-199 33 05. 
* När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad så betalar vi tillbaka det belopp du betalat samt avgifter. 
* Om du beställt flera varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor man beställt). 
* Kontakta oss för att få retursedel. Fyll i retursedeln, vad du returnerar och uppge varför du inte är nöjd. 
* Alla paket som lämnar Mattlandet är försäkrade. 
* Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det anmäl det genast på platsen. 
* Har du öppnat paketet och upptäcker skada så kontakta oss. Spara alltid kvittot från fraktbolaget när du returnerat en vara till oss.

Kvalitétsgaranti
* Faktura/följesedel gäller som garantisedel. Mattlandet följer bestämmelserna i Konsumentköplagen vilket innebär att du har rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vänta inte med att påtala felet. Vi följer alltid Allmäna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Personuppgifter
* Mattlandet är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas av mattlandet för att administrera kundrelationen samt för marknadsföringsändamål.

Force Majeure
* Mattlandet är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc. normal nedgång i marknaden.


Så här utnyttjar du ångerrätten
Om du vill returnera en vara:

       1.   Kontakta oss på 076-199 33 05.
       2.   Fyll i returformuläret som du får skickat till dig av oss.
       3.   Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret till oss. Du
             betalar returfrakten.
       4.   När vi fått returen och godkänt den betalar vi tillbaka pengarna på ditt
             bankkonto som du anger på retursedeln.
Om du vill byta en vara:
1.   Ring alltid kundtjänst om du vill byta en vara så vi kan reservera den nya varan åt dig. Om du inte gör detta så riskerar du att det du vill ha tar slut innan vi hinner registrera bytet.
2.   När du har talat med kundtjänst fyller du i returformuläret.
3.   Skicka tillbaka varan tillsammans med retursedeln till oss. Du betalar returfrakten.
4.   När vi fått returen och godkänt den så skickar vi ut den nya varan till dig. Om den nya varan är dyrare betalar du mellanskillnaden innan vi skickar den och om den är billigare återbetalar vi dig mellanskillnaden.
Din onlinebetalning är säkrad genom att mattlandet.se använder betalningstjänster från DIBS dibs.se. DIBS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Att betalningen sker på en säker sida kan du se genom att adressen på betalsidan börjar med https:// samt att det visas ett hänglås i nedre högra hörnet av din browser. Mattlandet.se har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter.
DIBS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter. Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns. Har du ytterligare frågor kring säkerheten eller betalningssätt är du välkommen att kontakta Mattlandets kundtjänst på webshop@mattlandet.se eller via telefon 076-199 33 05.