Köpvillkor för Mattlandet.se

Allmänt
* 18-årsgräns för beställning. 
* I priser ingår 25% moms. 
* Vi reserverar oss för publiceringsfel. 
* Vi förbehåller oss rätten att ändra priser, specifikationer och villkor utan förhandsbesked. 
* Priserna i nätbutiken kan skilja sig mot butikspriser.
* Sortimentet kan vara olika i butik och webshop. 

Betalning

Privat:
Vi erbjuder olika betalningsalternativ via Resurs Bank Checkout.
Via Resurs Checkout kan du som kund välja mellan följande betalsätt:
* Kortbetalning med debitkort. Visa/Mastercard. (Endast kort utfärdade i Norden godkänns)
* Delbetalning vid köp över 1 000 kronor. Från 0% ränta. Flera alternativ erbjuds för dig som kund. (Se utförliga köpvillkor på betalsidan). 
* Faktura. 

Företag:
* Kortbetalning med debitkort. Visa/Mastercard.
* Faktura via Resurs Bank. Avgift på 49:- inkl. moms tillkommer på köp under 5000:- inkl.moms.
Fakturan skickas till den mailadress som ni anger och att det inte är möjligt att ange separat fakturainformation ex. annan fakturaadress eller e-fakturauppgifter. Vill ni ha en specifik fakturaadress skall denna anges som kundadress, välj då en annan leveransadress för leveransen.

Butiker:
I butik kan du betala med kort, kontant samt delbetalning och faktura via Resurs Bank.
För kortköp i butik acceterar vi Visa/Mastercard. Vi tar tyärr INTE American Express eller Diners.

Leverans
Privatpersoner:
* Fraktkostnad för tillbehör: 75:-. 
* Fraktkostnad för gångmattor & dörrmattor: 119:-. 
* Fraktkostnad för lösa mattor inom Sveriges gränser oavsett storlek på kolli: 175:-. Kvällsleverans: 350:-

* Fraktkostnad för Marmoleum Click, entremattor på metervara som har en bredd bredare än 150cm & gummimattor på metervara: 350:-. Kvällsleverans: 700:-
* Fraktkostnad för Plastgolv, Heltäckningsmattor, Trägolv, Laminatgolv & Vinylklick: 595:-. Kvällsleverans: 1190:-

Företag:
* Fraktkostnad för tillbehör: 75:-. 
* Fraktkostnad för gångmattor & dörrmattor: 119:-.  
* Fraktkostnad för lösa mattor inom Sveriges gränser oavsett storlek på kolli: 175:-. 

* Fraktkostnad för Marmoleum Click, entremattor på metervara som har en bredd bredare än 150cm & gummimattor på metervara: 350:-. 
* Fraktkostnad för Plastgolv, Heltäckningsmattor, Trägolv, Laminatgolv & Vinylklick: 595:-.

Ombud:
Paket upp till 1,5m och 20kg sker till ombud där du hämtar ut ditt paket. 
Ombudet kan kräva legitimation vid leverans. Hämtar du åt någon annan behöver bådas legitimation tas med. Mer info om uthämtning fås av transportören.

Hemleverans (dagtid):
Hemleveranser aviseras och sker på dagtid fram till adress, inbärning av gods ombesörjer man själv.
Vid fall där hemleverans ej är möjligt, åligger det kunden själv att hämta gods på speditörens terminal. Detta gäller även om man köper större bitar/rullar av t.ex. heltäckningsmatta som inte kan lyftas av för hand av lasbil (föraren kan man inte räkna med hjälper till att lyfta). Kranbil som lyfter av varan kan ombesörjas av Mattlandet, men kostnaden åläggs kunden. 

Hemleverans (kvällstid):
Hemleveranser kan bokas till kvällstid. Leverans sker då mellan 17:00 - 22:00 fram till adress, inbärning av gods ombesörjer man själv. Leveransen aviseras innan. Vid fall där hemleverans ej är möjligt, åligger det kunden själv att hämta gods på speditörens terminal. Detta gäller även om man köper större bitar/rullar av t.ex. heltäckningsmatta som inte kan lyftas av för hand av lasbil (föraren kan man inte räkna med hjälper till att lyfta). Kranbil som lyfter av varan kan ombesörjas av Mattlandet, men kostnaden åläggs kunden. 

OBS! Avlastning och inbärning av gods ombesörjer man själv, det är inget som speditören utför, om inget annat avtalats.

Hämta i butik
Nu kan man även välja alternativet att hämta ut varorna i någon av våra butiker i Göteborgsområdet. Vi skickar alltid en sms-avisering så fort varorna finns klara för uthämtning.

Vi kan tyvärr inte garantera att varor som man köper på hemsidan när man väl står i butiken och väljer att hämta ut i butiken blir behandlade omgående. Vi arbetar så fort vi kan man att skynda på processen, men prata gärna med oss INNAN ni lägger beställningen så att vi har varor på lager, samt att kundtjänsten kan behandla ordern.

Spårningsbart:
Vi skickar beställningar som paket via Schenker och DHL. Det finns alltid ett kollinummer så att paketet går att spåra. Spårningsnummer skickas till den mailadress som anges vid beställning och finns tillgängligt från det att din order är packad och bokad. 

Leverans tar normalt 1-14 arbetsdagar men kan i vissa fall ta längre tid om varan ej finns i lager. Vi återkopplar alltid vid slutförsäljning eller längre leveranstider. 

Ej avhämtade paket
  * Många av våra försändelser levereras till ett postombud där man hämtar det med hjälp av SMS-avisering och legitimation. Varor som finns hos ombud ligger kvar där i 14 dagar, efter det så skickas det i retur till oss.

För ej utlösta paket med ett varuvärde under 500 kr kommer vi dra av 200 kr på din återbetalning, för ej utlösta paket med att varuvärde över 500 kr kommer vi dra av 400 kr på din återbetalning för att täcka returfrakt.

Om du har beställt större varor (t.ex. golv eller heltäckningsmattor) som ofta går som hemleverans, så kommer du att bli debiterad HELA returfrakten.

Om du har valt att betala med någon av våra kreditlösningar via Resurs Bank kommer ovan belopp finnas kvar på din faktura/delbetalning beroende på varuvärdet av din order.


Ångerrätt
* Är du inte nöjd med något som du beställt har du 14 dagar ångerfrist efter det att du mottagit varan. 
* Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slut. Ångerfristen gäller på alla våra varor. Givetvis gäller inte ångerrätten om varan varit märkbart använd. 
* Kontakta oss för att få en retursedel och instruktioner. 
* När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi inom 30 dagar tillbaka det belopp du betalat. 
* Vid byte eller retur av vara betalar du själv returfraktkostnaden. 
* Ångerrätt, byte eller returer gäller ej öppnade paket (laminat, trä, linoleum) och måttbeställda mattor.


Reklamation
* Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten. 
* Gäller det en använd vara så ta först kontakt med Mattlandet AB på telefon 076-199 33 05. 
* När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad så betalar vi tillbaka det belopp du betalat samt avgifter. 
* Om du beställt flera varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor man beställt). 
* Kontakta oss för att få retursedel. Fyll i retursedeln, vad du returnerar och uppge varför du inte är nöjd. 
* Alla paket som lämnar Mattlandet är försäkrade. 
* Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det anmäl det genast på platsen. 
* Har du öppnat paketet och upptäcker skada så kontakta oss. Spara alltid kvittot från fraktbolaget när du returnerat en vara till oss.


Kvalitétsgaranti
* Faktura/följesedel gäller som garantisedel. Mattlandet följer bestämmelserna i Konsumentköplagen vilket innebär att du har rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vänta inte med att påtala felet. Vi följer alltid Allmäna Reklamationsnämndens rekommendationer.


Personuppgifter
* Mattlandet är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas av Mattlandet för att administrera kundrelationen samt för marknadsföringsändamål.
Personuppgifter som lämnas till oss i samband med köp eller skapande av konto sparas så länge du är aktivt kund hos oss och i 12 månader därefter.

Force Majeure
* Mattlandet är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc. normal nedgång i marknaden.

Tillskärning av mattor på exakta mått
*Tillskärning efter skiss/mått är på egen risk och exakta mått kan ej utlovas i och med manuell tillskärning. 

Så här utnyttjar du ångerrätten
Om du vill returnera en vara:

       1.   Kontakta oss på 076-199 33 05.
       2.   Fyll i returformuläret som du får skickat till dig av oss.
       3.   Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret till oss. Du
             betalar returfrakten.
       4.   När vi fått returen och godkänt den betalar vi tillbaka pengarna på ditt
             bankkonto som du anger på retursedeln.
Om du vill byta en vara:
1.   Ring alltid kundtjänst om du vill byta en vara så vi kan reservera den nya varan åt dig. Om du inte gör detta så riskerar du att det du vill ha tar slut innan vi hinner registrera bytet.
2.   När du har talat med kundtjänst fyller du i returformuläret.
3.   Skicka tillbaka varan tillsammans med retursedeln till oss. Du betalar returfrakten.
     4.   När vi fått returen och godkänt den så skickar vi ut den nya varan till dig. Om den nya varan är dyrare betalar du mellanskillnaden innan vi skickar den och om den är billigare återbetalar vi dig mellanskillnaden.
Din onlinebetalning är säkrad genom att mattlandet.se använder betalningstjänster från DIBS dibs.se. DIBS system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Att betalningen sker på en säker sida kan du se genom att adressen på betalsidan börjar med https:// samt att det visas ett hänglås i nedre högra hörnet av din browser. Mattlandet.se har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter.
DIBS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter. Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns. Har du ytterligare frågor kring säkerheten eller betalningssätt är du välkommen att kontakta Mattlandets kundtjänst på webshop@mattlandet.se eller via telefon 076-199 33 05.